Het wiel, het wiel kennen we allemaal en is eigenlijk al jaren onveranderd terug te vinden in het dagelijkse straatbeeld. Ze worden voor van alles en nog wat gebruikt maar de meest bekende in Nederland is vermoedelijk “Het fietswiel”.
Afgelopen week plaatste Constantijn al een artikel over de vernieuwende techniek voor de in Nederland alom bekende elektrische fiets. Nu is er binnen de fiets wereld nog een grote vernieuwing, iets wat het straatbeeld van onze Nederlandse fiets kan veranderen.
Ik wil het hebben over Loopwheels. Loopwheels is een revolutionair nieuw design en idee achter het al eeuwen oude wiel.
Sam Pearce, de bedenker van het wiel kwam op het idee op in 2007. Sam is een werktuigbouwkundig ingenieur en industrieel ontwerper en zat op Eindhoven Airport terwijl hij aan het wachten was op zijn vlucht. Hij zag een moeder haar kind voortduwen in een buggy waarvan de voorwielen vast liepen op een klein randje. Het kind schokte naar voren vanwege de plotselinge stop. Sam vroeg zich af of het wiel geen vering moest hebben aan de binnenzijde. Dat had een stuk comfortabeler geweest voor het kind én de moeder. Hij schetste direct een idee in zijn kladblok, stapte op het vliegtuig, en heeft er eigenlijk niet meer veel over nagedacht in de jaren die volgde.
“In 2009 was ik veel aan het mountainbiken.”
“Ik herinnerde me mijn idee van een wiel met ophanging en dacht dat het zou geweldig zijn om een soort demping hebben in een fietswiel. Een zondagmiddag maakte ik een klein model. Dat bleek het concept, dus ik maakte een aantal prototypes.”
In 2009 is hij begonnen met het maken van het eerste prototype maar het duurde 4 jaar ontwikkelen en testen om de Loopwheel van vandaag te maken.
In mei 2013 waren ze zover dat de eerste productiemodellen gemaakt waren dus ze waren feitelijk klaar voor massa productie. Alleen is produceren van iets, behoorlijk duur als je hier zelf niet in kunt voorzien. Daarbij zijn ook de grondstoffen die gebruikt zijn niet heel erg schappelijk geprijsd. Zo is het idee van “crowedfunding” via kickstarter geboren. De verwachte productie datum zou augustus 2013 moeten zijn. Het bedrag wat zij bij elkaar wilden “funden” was £40.000, omgerekend €48.000. Dit was bovenverwachting snel voor elkaar en de teller is geëindigd op £61.217.
“We waren erg verrast door de reacties, 4 weken geleden wist niemand over ons.”
zie “Loopwheels” in actie!
Loopwheels komen met drie carbon fiber “bronnen” die de conventionele spaken in fietswielen vervangt. Deze carbon fiber “bronnen” of “ledematen” bieden demping door het buigen en het absorberen van schokken, iets waar een conventioneel wiel niet toe in staat is. Loopwheels biedt niet “een beetje” demping maar heeft een volledige veerweg van 45mm.
Een loopwheels kan worden gebouwd in een breed scala van offsets net als een gewoon spaakwiel, zowel derailleurs als schijfremmen zijn compatibel. De enige echte beperkingen die loopwheels heeft is het niet ondersteunen van velgremmen en ze vereisen voldoende ruimte tussen de bovenkant van de band en de vork kroon om vrij te kunnen bewegen. Dit is meestal geen probleem met veel vet tyred fietsen zoals veel mountainbikers gebruiken.
Voor meer details over de technische aspecten die schuilen achter het ontwerp en idee van deze “revolutionaire” wielen verwijs ik je naar de website van Loopwheels.
Inmiddels is het product gereed voor gebruik door het grote publiek en kun je het aanschaffen via de website.
“Ik wist dat de moeite waard zou zijn, dit wiel moet beter zijn dan wat er al beschikbaar is. Het kostte veel meer pogingen, en nog veel meer prototype wielen, om tot dit punt te komen.”
Wie weet zien wij straks in Nederlands, deze echte Engelse uitvinding met een Nederlands randje rondrijden op één van onze vele fietspaden.
Zijn jullie ook benieuwd of dit een succes gaat worden? Geef je reactie via het onderstaande reactie formulier en deel je mening of deel dit bericht via de onderstaande socialmedia opties!
Beste heer of mevrouw,
Ik heb veel belangstelling voor de Loopwheels. Ik ben al 17 jaar rolstoel afhankelijk en vraag mij al geruime tijd af waarom het comfort van een rolstoel zo slecht is. ik heb een E-bike voor aan mijn rolstoel te bevestigen, dan rijdt je al gauw 20 km. per uur. Dit komt niet ten goede van je rug. Het zou dus een besparing op je gezondheid kunnen zijn. Zijn er ook al dealers van in Nederland om met dit product kennis te maken, of om te proberen.
Vriendelijke groeten, Peter
Hallo Peter,
excuses voor de late reactie. Ik heb naast dit artikel eigenlijk niks met Loopwheels te maken. Uit pure interesse schrijf ik dit soort korte artikelen.
Ik heb echter vanwege de vraag wel even contact opgenomen met Loopwheels en ben in afwachting van hun reactie.
Heb aangegeven dat ik een reactie heb ontvangen en gevraagd wat de juiste route is om in het bezit te komen van een set Loopwheels. Zodra ik reactie krijg, laat ik het u weten.
Met vriendelijke groet,
Ralph
Beste Peter, als je nog op zoek bent naar de Loopwheels voor je rolstoel,? dan kan ik je wel verder helpen ik bekend met een importeur voor deze wielen in Nederland.
Met vriendelijke groet
Harrie
Importeur in Nederland
http://www.multiadapt.nl/wielen/loopwheels/
Het lijkt mij super, ik vraag me af of ze op mijn driewielligfiets Hase Ketwiesel passen.